Propozycje tematów w IV edycji Programu tutorskiego UwB "Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca"


Propozycje tematów IV edycji programu tutorskiego UwB

„UCZEŃ JAKO BADACZ, NAUKOWIEC I ODKRYWCA”


prof. dr hab. Iwona Ciereszko (we współpracy z doktorantką mgr Iloną Kulus) – tutorka jest pracownikiem Pracowni Fizjologii Roślin w Katedrze Biologii i Ekologii Roślin

  • Temat: Wpływ nawożenia struwitem na aktywność fotosyntetyczną oraz wzrost fasoli zwyczajnej.

Słowa kluczowe: deficyt fosforu, fotosyntetyczne barwniki, fitotron, hydroponika, kontrolowany wzrost, nawóz niekonwencjonalny, Phaseolus vulgaris, pomiary fotosyntezy


dr Sebastian Maciak – tutor, który w swojej pracy badawczej od ponad dziesięciu lat zajmuje się badaniem czynników mogących odpowiadać za powstawanie i rozwój najbardziej śmiertelnych chorób ludzi na świecie. W obszarze szczególnych zainteresowań są mechanizmy odpowiedzialne za formowanie zmian nowotworowych, chorób sercowo-naczyniowych, otyłości i cukrzycy typu 2.

  • Temat: Metabolizm jako czynnik ryzyka dla rozwoju współczesnych chorób cywilizacyjnych.

Słowa kluczowe: metabolizm, procesy energetyczne, choroby cywilizacyjne, nowotwory, otyłość, cukrzyca, choroby serca

dr Justyna Kapelewska – tutorka jest pracownik naukowo-dydaktyczny na Wydziale Chemii UwB od 14 lat. Zainteresowania naukowe dotyczą chemii środowiska, w tym trwałych zanieczyszczeń organicznych oraz mikroplastików w środowisku wodnym. Jest młodym chemikiem analitykiem i specjalizuje się w opracowaniu i wykorzystaniu nowych czułych procedur analitycznych do oznaczania śladowych ilości zanieczyszczeń organicznych w różnych elementach środowiska. W ostatnim czasie jej zainteresowania skupiają się na mikroplastiku jako nowym antropogenicznym zanieczyszczeniu i jego roli w transporcie innych zanieczyszczeń. W badaniach wykorzystuje technikę chromatografii gazowej z detektorem mas.

  • Temat: Co skrywa mikroplastik? – chromatograficzna analiza uwalnianych związków organicznych.

Słowa kluczowe: mikroplastik, analiza chromatograficzna, związki organiczne, adsorpcja na cząstkach polimerycznych, degradacja mikroplastiku, mikrozanieczyszczenia organiczne, chromatografia gazowa


dr Iwona Misztalewska-Turkowicz – tutorka, która z pasją odkrywa, jak łączyć nowoczesną chemię polimerów z ideą zrównoważonego rozwoju. Zajmuje się m.in. katalizą międzyfazową i emulsjami Pickeringa, poszukując sposobów na bardziej przyjazne środowisku procesy chemiczne. W pracy tutorskiej stawia na partnerski dialog, rozwijanie ciekawości i samodzielnego myślenia studentów. Wierzy, że dobra nauka zaczyna się od dobrej rozmowy – a wiedza ma największą wartość wtedy, gdy jest przekazywana dalej.

  • Temat: Polimery przyszłości – jak reakcje chemiczne pomagają tworzyć materiały, które łączą to, co się nie miesza.

Słowa kluczowe: polimeryzacja rodnikowa, emulsje, degradacja emulsji, zrównoważone projektowanie procesów chemicznych

dr Mateusz Borkowski – tutor jest doktorem nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół makroekonomii, ekonometrii oraz metodologii ekonomii.

  • Temat: Pomiar wybranej, makroekonomicznej kategorii bezpośrednio nieobserwowalnej

Słowa kluczowe: makroekonomia, kategorie bezpośrednio nieobserwowalne, zastosowanie metod ilościowych i jakościowych w ekonomii, modele ekonometryczne


dr Marta Czech – tutorka jest doktor nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół makroekonomia, ekonometria oraz metodologia ekonomii.

  • Temat: Ochrona danych osobowych w sektorze prywatnym i publicznym; umowy jako podstawa relacji prawnych w obrocie gospodarczym.

Słowa kluczowe: RODO, prywatność, dane osobowe, umowy


dr Agnieszka Ertman - zainteresowania naukowe tutorki koncentrują się wokół tematyki związanej z bankowością, edukacją finansową oraz wykorzystaniem social mediów przez banki.

  • Temat: Pokolenie Z w świecie bankowości.

Słowa kluczowe: banki, produkty bankowe, potrzeby finansowe, wiedza finansowa


dr Elżbieta Misiewicz - zainteresowania naukowe tutorki koncentrują się na zagadnieniach związanych z opodatkowaniem osób fizycznych i opodatkowaniem działalności gospodarczej oraz na wykorzystaniu metod ilościowych w badaniach ekonomicznych.

  • Temat: Jak wybrać najkorzystniejszą formę opodatkowania działalności gospodarczej w Polsce?

Słowa kluczowe: działalność gospodarcza, obciążenia podatkowe, wybór formy opodatkowania, podatki w Polsce


dr Julita Paszko – tutorka jest adiunktem w Zakładzie Finansów i Rachunkowości oraz wykładowczynią w zakresie rachunkowości, sprawozdawczości finansowej, analizy finansowej oraz finansów przedsiębiorstwa. Jest autorką wielu publikacji naukowych związanych z tematyką kapitału intelektualnego, w tym własnego podejścia do pomiaru kapitału intelektualnego krajów. W praktyce zajmuje się audytem finansowym.

  • Temat: Rachunkowość, czyli język finansów.

Słowa kluczowe: konto księgowe, operacje gospodarcze, aktywa, pasywa, przychody, koszty, wynik finansowy

  • Temat: Jak czytać sprawozdanie finansowe.

Słowa kluczowe: wprowadzenie do sprawozdania finansowego, bilans, rachunek zysków i strat, elementy sprawozdania finansowego

  • Temat: Kreatywna księgowość a analiza finansowa.

Słowa kluczowe: analiza finansowa, analiza płynności, analiza zadłużenia, analiza rentowności, sprawozdania finansowe


dr hab. Agnieszka Piekutowska, prof. UwB – tutorka prowadzi zajęcia m.in. z: finanse niekonwencjonalne, finanse zrównoważone, seminarium dyplomowe. Autorka i współautorka ponad 70 publikacji - artykułów naukowych i monografii. Ponad 20 zagranicznych staży naukowych i dydaktycznych w Europie (Genewa, Skopje, Bari, Belgradzie, Rijece, Viterbo). Koordynator i członek zespołów kilkunastu projektów dydaktycznych i badawczych finansowanych w drodze konkursów m.in. ze środków Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, NCN i Komisji Europejskiej. Sześciokrotnie uhonorowana przez studentów nagrodą „Oskar WEiF”.

  • Temat: Finanse behawioralne.

Słowa kluczowe: umysł ludzki, finanse behawioralne, indywidualne i społeczne skłonności poznawcze, decyzje ekonomiczne

  • Temat: Finanse w kontekście neuroróżnorodności.

Słowa kluczowe: neuroatypowość, funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne, finanse osobiste


dr hab. Renata Przygodzka, prof. UwB – tutorka jest badaczka problematyki roli państwa w gospodarce ze szczególnym uwzględnieniem wspierania rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. Autorka i współautorka ponad 140 publikacji naukowych, uczestnik około 180 międzynarodowych i krajowych konferencji naukowych, kierownik projektów badawczo-wdrożeniowych, promotor i opiekun naukowy doktorantów, magistrantów i dyplomantów. 

Temat: Zielona energia w rolnictwie – jej istota, znaczenie i uwarunkowania rozwoju.

Słowa kluczowe: energia odnawialna, transformacja energetyczna, rolnictwo, wsparcie publiczne


dr Magda Wiśniewska-Kuźma - zainteresowania naukowe tutorki dotyczą polityki fiskalnej i jej wpływu na dobrobyt społeczno-ekonomiczny, edukacji finansowej, rynku kapitałowego oraz finansów przedsiębiorstw.

  • Temat: Krypto, złoto, kosmos, biotech czy AI – trendy inwestycyjne w opinii młodzieży.

Słowa kluczowe: inwestycje, instrumenty finansowe, akcje, instrumenty pochodne, CFD, ETF.

  • Temat: Preferencje redystrybucyjne – czy państwo powinno ingerować w rozkład dochodów w społeczeństwie?

Słowa kluczowe: preferencje redystrybucyjne, polityka fiskalna, podatki, wydatki publiczne, dochody, dobrobyt


dr Agnieszka Zalewska-Bochenko – tutorka jest adiunktem na Wydziale Ekonomii i Finansów Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się badaniami nad wpływem innowacji technologicznych na gospodarkę i edukację. W pracy dydaktycznej koncentruje się na rozwijaniu kompetencji cyfrowych studentów oraz praktycznym zastosowaniu narzędzi technologii informacyjnej w nauce i analizie danych.

  • Temat: Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji - możliwości, zagrożenia i perspektywy rozwoju.

Słowa kluczowe: narzędzia AI wspierające naukę, etyka, kreatywność, krytyczne myślenie

dr hab. Joanna Szerszunowicz, prof. UwB – tutorka jest magistrem filologii polskiej i angielskiej, doktorem habilitowany nauk humanistycznych, profesorem UwB. Glówne obszary zainteresowań badawczych skupiają się wokół frazeologii, paremiologii, stylistyki, językoznawstwa kontrastywnego.

  • Temat: Przejawy kreatywności językowej na przykładzie leksyki i frazeologii polskiej i/lub angielskiej.

Słowa kluczowe: neologizmy w wybranych odmianach języka, np. w socjolektach; gra słów w rozmaitych formach dyskursu, w tym multimodalnych, np. w memach; modyfikacje stałych połączeń wyrazowych w reklamie; językowa kreacja bohatera filmu, serialu itp.; warstwa językowa różnorodnych tekstów artystycznych, np. piosenek, skeczów kabaretowych, występów stand-upowych itp. 


dr Paweł Wojciechowski – tutor jest komparatystą, doktorem nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Dydaktyk akademicki, adiunkt (Wydział Filologiczny, Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód”, Pracownia Komparatystyki Kulturowej, Uniwersytet w Białymstoku), autor książek naukowych, studiów, szkiców i recenzji, wykładów monograficznych, konwersatoriów i seminariów. Uczestnik naukowych konferencji ogólnopolskich i międzynarodowych z referatem (Polska, Francja, Hiszpania, Litwa, Łotwa, Szwecja, Gruzja, Ukraina, Białoruś). Publikował w polskich i zagranicznych wydawnictwach uniwersyteckich oraz w periodykach naukowych. Dziedziny badawcze: literatura i sztuka europejskiego styku wieków XIX i XX, komparatystyka, eseistyka naukowa, interdyscyplinarne wartościowanie literatury i sztuki, portret człowieka w literackich i plastycznych dziełach findesieclowej Europy. Ostatnio opublikował monografie: Pejzaże i diagnozy. Człowiek i egzystencja w literaturze polskiej i szwedzkiej przełomu XIX i XX stulecia (2020); „Papierowe lustro”. Literatura. Studia – Szkice – Omówienia (2021); Przenikanie. Twórczość literacka Bolesława Biegasa (2024); redaktor naukowej edycji i autor wstępu w: Edward Żeligowski. Jordan. Fantazja dramatyczna. Pisma (2023).

  • Temat: Literatura – Malarstwo – Muzyka. W kręgu wzajemności.

Słowa kluczowe: korespondencja sztuk, ekfraza, infraza, intersemiotyczność, intermedialność; różne epoki, tekst literacki, dzieło malarskie i muzyczne, piosenka


dr Łukasz Zabielski – tutor jest literaturoznawcą, edytorem, wydawcą źródeł, redaktorem artykułów i książek naukowych.

  • Temat: Historia literatury jako sfera napięć.

Słowa kluczowe: XIX-wieczne transfery kulturowe, komparatystyka, generation gap, walka romantyków z klasykami, długie trwanie XIX-wiecznej literatury polskiej

  • Temat: Edytorstwo naukowe i praca ze źródłami.

Słowa kluczowe: edytorstwo naukowe tekstów XIX-wiecznych, krytyka tekstu, praca ze źródłami (rękopisy, starodruki); pamiętnikarstwo XIX wieku, historia przekładu literackiego

  • Temat: Dziedzictwo kulturowe regionu w źródłach.

Słowa kluczowe: dziedzictwo kulturowe Podlasia; historia regionalna: od XIX do XXI w.; wybrani intelektualiści polscy XIX, XX i XXI wieku)

dr Łukasz Łabieniec – tutor jest adiunktem w Katedrze Fizyki Materii Skondensowanej na Uniwersytecie w Białymstoku. Zajmuje się obrazowaniem dyfuzyjnym i funkcjonalnym metodą rezonansu magnetycznego, medycyną nuklearną, elektrofizjologią mózgu oraz współpracą między fizyką a medycyną kliniczną. Prowadzi badania oraz projekty interdyscyplinarne, m.in. z neurochirurgią i okulistyką. Ma doświadczenie dydaktyczne oraz opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Fizyki Medycznej „Neuron”.

  • Temat: Analiza bioelektrycznej aktywności mózgu u osób z depresją.
    Słowa kluczowe: EEG, sygnały bioelektryczne mózgu, analiza w funkcji czasu, transformata Fouriera, Python, Wolfram Mathematica, neurofizjologia, zaburzenia nastroju, interpretacja danych

Krótki opis: Bioelektryczna aktywność mózgu może być rejestrowana za pomocą elektroencefalografii (badanie, w którym elektrody umieszczone na skórze głowy zapisują zmiany napięcia powstające w czasie pracy neuronów). Otrzymany sygnał można przedstawić jako wykres zmieniającej się w czasie amplitudy fal mózgowych.
W ramach pracy uczestnik nauczy się:

  • jak powstają fale mózgowe i co oznaczają różne ich częstotliwości (np. fale alfa, beta, theta),
  • jak wczytać i przedstawić sygnał bioelektryczny mózgu jako wykres amplitudy i czasu,
  • jak wykonać prostą analizę częstotliwości (transformata Fouriera),
  • jak napisać krótki program przetwarzający dane (w Pythonie lub Wolfram Mathematicy).

Celem nie jest diagnozowanie, lecz rozumienie, jak fizyka i matematyka mogą pomagać w badaniu depresji.

Współpraca kliniczna: Projekt będzie realizowany we współpracy z:
“NEUROMASTER” – Instytutem Neurofizjologii w Białymstoku pod opieką dr Piotra Sobańca.

dr hab. Piotr Chomik, prof. UwB – tutor jest profesorem uczelni na Wydziale Historii Uniwersytetu w Białymstoku oraz kierownik Pracowni Historii Religii. Badacz dziejów Kościoła prawosławnego w Polsce i Wielkim Księstwie Litewskim.

  • Temat: Kościół prawosławny w Rzeczypospolitej.

Słowa kluczowe: prawosławie, ikony, Podlasie, Wielkie Księstwo Litewskie


dr hab. Tomasz Mojsik, prof. UwB – tutor to historyk i filolog klasyczny, specjalizujący się w badaniach nad kulturą antyczną.

Temat: Historia i kultura starożytnych Greków.

Słowa kluczowe: kultura antyczna, Grecy, epoka hellenistyczna, intelektualiści, Macedonia a Rzym, mitologia grecka


dr Radosław Poniat – tutor jest historykiem i socjologiem, specjalizujący się w historii społeczno-gospodarczej czasów wczesnonowożytnych i XIX w. Jego badania dotyczą kwestii takich jak: służba domowa, mobilność społeczna, nierówności ekonomiczne w społeczeństwie staropolskim, standard życia, formy rodzinne i ich wpływ na rozwój gospodarczy Europy.

  • Temat: Społeczeństwo staropolskie.

Słowa kluczowe: wieś nowożytna, epidemie, przestępczość, aktywność zawodowa, demografia historyczna


mgr Julia Polcyn - zainteresowania badawcze tutorki koncentrują się na szeroko rozumianej historii sztuki oraz jej związkach z religijnością i życiem codziennym, ze szczególnym uwzględnieniem trudnych zagadnień, takich jak śmierć, epidemie czy przestępczość.

  • Temat: Sztuka Japonii i jej wpływ na popkulturę.

Słowa kluczowe: sztuka Japonii, popkultura, manga, anime, mitologia, shintō

dr Anna Chańko-Kraszewska – tutorka jest nauczycielką akademicką w Zakładzie Twórczej Resocjalizacji na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Z wykształcenia: psycholog, psychotraumatolog, pedagog, socjolog, specjalista psychoterapii uzależnień, trener umiejętności społecznych, trener dramy, nauczyciel techniki, plastyki, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Pracę naukową łączy z praktyką pełniąc od kilkunastu lat funkcję pedagoga i psychologa szkolnego oraz pracując z młodzieżą, dorosłymi, w tym z osobami uzależnionymi od alkoholu i ich rodzinami, w Ośrodku Psychoterapii Dzieci, Młodzieży, Par i Dorosłych „PoMocni”. Pasjonatka kryminałów i teatru.

  • Temat: Głos pokolenia: Jakie komunikaty i postulaty młodzież kieruje do świata dorosłych? Studium percepcji i oczekiwań uczniów.

Chcesz, żeby dorośli Cię usłyszeli? Ten temat to szansa na to, by zbadać, co Twoi rówieśnicy naprawdę chcą powiedzieć swoim rodzicom, nauczycielom i innym dorosłym. Poszukamy najważniejszych postulatów młodego pokolenia w kluczowych sferach życia (np. szkoła, zdrowie psychiczne, przyszłość). Będziesz mieć za zadanie zebrać te głosy od innych uczniów i przełożyć je na konkretne, zrozumiałe komunikaty dla dorosłych. W centrum uwagi jest treść i znaczenie Waszych przekazów.

Słowa kluczowe: transfer międzypokoleniowy, komunikacja

  • Temat: Co dorośli powinni o nas wiedzieć? Tematy tabu, nierozumiane potrzeby i niewypowiedziane oczekiwania młodzieży.

Interesuje Cię to, o czym się milczy? Ten projekt skupia się na niewypowiedzianych prawdach i tematach tabu w relacjach młodzi-dorośli. Będziesz badać te potrzeby i oczekiwania, o których rówieśnicy boją się mówić wprost, lub które dorośli często pomijają. Dążymy do odkrycia i nazwania tych ukrytych kwestii, aby stworzyć mapę tematów, o których dorośli powinni wiedzieć, nawet jeśli młodzież o nich nie mówi. Jest to temat dla osób chcących dotknąć głębszych, czasem trudnych emocjonalnie, problemów.

Słowa kluczowe: tabu, rozmowa, potrzeba, oczekiwanie

  • Temat: Komunikacyjny most międzypokoleniowy: analiza barier i pożądanych form dialogu między młodzieżą a dorosłymi (rodzicami, nauczycielami).

Masz wrażenie, że dorośli Cię nie rozumieją? Może warto wiec zbadać, dlaczego komunikacja między Tobą a dorosłymi jest trudna (czyli jakie są bariery) oraz jak powinna wyglądać idealna rozmowa (czyli jakie są pożądane formy dialogu). Będziemy pytać rówieśników o to, co sprawia, że się zamykają i jakie warunki muszą być spełnione, by poczuli się wysłuchani i mogli szczerze rozmawiać. Celem jest budowa praktycznych wskazówek, jak ten „most” komunikacyjny powinien wyglądać.

Słowa kluczowe: dialog, bariera, komunikacja


dr hab. Halina Monika Wróblewska prof. UwB - zainteresowania naukowo–badawcze tutorki dotyczą diagnozowania podmiotowych kompetencji twórczych i uwarunkowań ich rozwoju; doświadczeń w narracjach i materiałach biograficznych; identyfikacji i wspomagania rozwoju zdolności i uzdolnień twórczych; sztuki i ekspresji w rozwijaniu twórczego potencjału.

  • Temat: Życie z PASJĄ - Jakie psychologiczne potrzeby i mechanizmy angażują nas w działania? Czy posiadanie pasji podnosi dobrostan i czyni człowieka szczęśliwym?

Słowa kluczowe: pasja, rozwój, potrzeby, dobrostan, szczęście

  • Temat: Człowiek z PASJĄ / pasje ŻYCIA - twórcy, artyści i ich biografie (nie)znane i (nie)oczywiste.

Słowa kluczowe: pasja, życie, biografia, twórczość, analiza biografii, proces tworzenia


dr Monika Zińczuk – tutorka bada czynniki wpływające na sukcesy i niepowodzenia w procesie kształcenia, analizuje możliwości i bariery w edukacji oraz klimat uczenia się Interesuje się dydaktyką interaktywną, a także rolą nauczyciela jako architekta i organizatora środowiska edukacyjnego.

  • Temat: „Od dostępności do równości” – rola projektowania uniwersalnego w przestrzeni społecznej i edukacyjnej.

W ramach tego zagadnienia będziemy analizować tzw. projektowanie uniwersalne, które oznacza sposób tworzenia przestrzeni, produktów czy usług tak, aby każdy mógł z nich korzystać w jak największym stopniu – bez względu na wiek, sprawność czy potrzeby. Przyjrzymy się dostępności przestrzeni, technologii i edukacji – pod kątem ich możliwości, ale także barier i ograniczeń. Zastanowimy się jak to, co nas otacza i z czego korzystamy - może wpływać na nasze codzienne funkcjonowanie. Poszukamy wspólnie rozwiązań dostępnych dla różnych grup odbiorców (np. dla nas samych, młodzieży, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, itp.) Zastanowimy się jakie utrudnienia prowadzą do mechanizmów wykluczenia i marginalizacji społecznej.  Będziemy mogli tworzyć ocenę wybranych budynków (np. szkół, czy innych obiektów oraz usług użyteczności publicznej) biorąc pod uwagę rozwiązania architektoniczne, a także komunikacyjne (czytelność przekazu informacyjnego), cyfrowe (Internet, aplikacje, usługi) czy społeczne (relacje, potrzeby, wartości). Być może zaprojektujemy rozwiązania wspierające większą dostępność. Proponowane zagadnienie stwarza szerokie pole do analiz biorąc pod uwagę działania w sferze architektury, urbanistyki, edukacji czy obszarze technologii informacyjnych - w zależności od zainteresowań uczniów. Pamiętając   o tym, że jesteśmy różni i mamy różne potrzeby, a jednak często oczekujemy równych szans w różnorodnych sferach życia - podyskutujemy o korzyściach i wyzwaniach, jakie w perspektywie może stwarzać projektowanie uniwersalne.

Słowa kluczowe: projektowanie uniwersalne, dostępność, inkluzyjność, szkoła bez barier, przestrzeń architektoniczna w uczeniu się, przestrzeń publiczna, miejska, komunikacyjna, wykluczenia w życiu społecznym, marginalizacja, dostępność usług, różnorodność potrzeb, postrzegalność informacji, elastyczność użycia

  • Temat: Sztuka efektywnego uczenia (się) jako (nie) doceniony obszar edukacji.

Celem tematu badawczego jest zgłębienie wiedzy o efektywnym środowisku edukacyjnym, różnych stylach i technikach uczenia się, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Podyskutujemy o zapobieganiu i przeciwdziałaniu trudnościom edukacyjnym  i rozwojowym dzięki wykorzystaniu aktywizujących strategii nauczania i uczenia się. Nasze działania rozwiną kompetencje do samodzielności w rozwoju i ustawicznym uczeniu się poprzez doskonalenie umiejętności stosowania sposobów motywacji, wykorzystywania technik pamięciowych podczas pracy samodzielnej czy nauki w szkole. Przyjrzymy się roli nauczyciela jako organizatora środowiska edukacyjnego, ale także własnym, osobistym sposobom na efektywne uczenie się i osiągnięcia szkolne. Poszukamy czynników wpływających na sukcesy i niepowodzenia w nauce.

Słowa kluczowe: środowisko uczenia się, mnemotechnki – techniki pamięciowe, motywacja, aktywizujące metody kształcenia, neurodydaktyka, trening umysłu, preferencje półkul mózgowych, style uczenia się, sukcesy i niepowodzenia w uczeniu się, przestrzeń architektoniczna w uczeniu się (w szkole i własnym miejscu do nauki)

dr Emilia Jurgielewicz-Delegacz – tutorka kieruje realizacją projektu badawczego poświęconego przestępczości wiejskiej w Polsce. Jest członkinią Europejskiego Towarzystwa Kryminologicznego, Amerykańskiego Towarzystwa Kryminologicznego, a także sekretarzynią w Polskim Towarzystwie Kryminologicznym im. prof. Stanisława Batawii. Autorka licznych opracowań naukowych z zakresu prawa karnego i kryminologii, prelegentka na krajowych i zagranicznych konferencjach. Koordynatorka cyklicznych ogólnopolskich konferencji takich jak: Ogólnopolskie Forum Młodych Kryminologów, Kongres Kryminologiczny.

  • Temat: Wieś (nie)bezpieczna? - jak młodzież postrzega przestępczość i zagrożenia.

W ramach spotkań przyjrzymy się zjawisku przestępczości na obszarach wiejskich oraz temu, jak jest ono postrzegane przez młodych mieszkańców wsi. Uczestnicy poznają podstawy i główne założenia kryminologii wiejskiej (rural criminology) - kierunku zajmującego się badaniem przestępczości, zagrożeń oraz poczucia bezpieczeństwa w środowiskach pozamiejskich. Zostaną omówione, jakie badania w tym zakresie są prowadzone na świecie i w Polsce oraz jakie czynniki wpływają na poczucie bezpieczeństwa mieszkańców obszarów wiejskich, w tym młodzieży. W części praktycznej zaproponuję uczniom opracowanie i przeprowadzenie mini-badania empirycznego (np. ankiety online) dotyczącego poczucia bezpieczeństwa młodzieży zamieszkującej obszary wiejskie. Wyniki badań pozwolą lepiej zrozumieć, jak młodzi ludzie postrzegają zagrożenia w swoim środowisku lokalnym, jakie mają doświadczenia i obawy, oraz jak oceniają działania instytucji publicznych w zakresie zapewniania bezpieczeństwa. Do udziału w zajęciach szczególnie zachęcam osoby zainteresowane badaniami społecznymi, które chciałyby zdobyć praktyczne doświadczenie w planowaniu i realizacji badań.

Słowa kluczowe: kryminologia wiejska, przestępczość na obszarach wiejskich, młodzież wiejska, przestępczość nieletnich na wsi, poczucie bezpieczeństwa, zagrożenia lokalne, badania społeczne

  • Temat: Nieletni o sobie - badania self-report w środowisku miejskim.

W ramach zajęć zostanie omówiona problematyka przestępczości i demoralizacji nieletnich. Przestępczość młodzieży od lat budzi zainteresowanie wielu badaczy. W ostatnich dekadach można zaobserwować jednak zmiany w charakterze i uwarunkowaniach zachowań dewiacyjnych, które podyktowane są m.in. globalizacją, technologią i mediami społecznościowymi. Podczas zajęć uczestnicy poznają podstawy metodologii badań typu self-report, czyli badań, w których młodzi ludzie sami opowiadają o swoich zachowaniach antyspołecznych, doświadczeniach i środowisku społecznym. Proponowany temat zakłada opracowanie i przeprowadzenie anonimowego badania ankietowego wśród młodzieży miejskiej.

Do udziału w zajęciach szczególnie zachęcam osoby zainteresowane badaniami społecznymi, które chciałyby zdobyć praktyczne doświadczenie w planowaniu i realizacji badań.

Słowa kluczowe: przestępczość nieletnich, demoralizacja, młodzież miejska, zachowania dewiacyjne, self-report, profilaktyka, czynniki ryzyka, relacje rodzinne i szkolne, badania empiryczne


mgr Katarzyna Kowalik – tutorka pracuje w Katedrze Prawa Handlowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku oraz działa jako mediator sądowa, w szczególności angażując się w inicjatywę „Pokój Mediacji" przy Sądzie Rejonowym w Białymstoku. Łączy refleksję naukową nad prawem z praktyką dialogu i mediacji. W swoich badaniach dąży do ukazania, że prawo może być nie tylko zbiorem nakazów, lecz także narzędziem zrozumienia i ochrony człowieka. W tutoringu stawia na empatię, współpracę i odkrywanie sensu prawa w codziennym życiu.

  • Temat: Ścieżką prawa w drodze do ugody – o mediacji zamiast wyroku.

Słowa kluczowe: mediacja, ugoda, wyrok, konflikt, porozumienie, prawo, dialog, sprawiedliwość, komunikacja, ADR.


dr Radosław Puchta – tutor jest adiunktem w Katedrze Prawa Konstytucyjnego Wydziału Prawa UwB. Specjalizuje się w prawie konstytucyjnym oraz prawie ochrony praw człowieka. Jest członkiem zespołu badawczego realizującego grant naukowy poświęcony prawu do (nie-)używania internetu. Od lat pełni funkcje asystenta sędziego Trybunału Konstytucyjnego.

  • Temat: Cyfrowe prawa podstawowe – czyli o prawach człowieka w przestrzeni Internetu.

Słowa kluczowe: internet, cyfryzacja, prawa człowieka

dr Maciej Białous – tutor jest socjologiem, adiunktem w Zakładzie Socjologii Kultury, na Wydziale Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku. Edukator filmowy, współorganizator wydarzeń kulturalnych. Specjalizuje się m. in. w badaniach diagnostycznych i ewaluacyjnych sektora kultury.

  • Temat: Czy warto jeszcze wychodzić z domu? O współczesnych praktykach kulturowych w Polsce.

Słowa kluczowe: uczestnictwo w kulturze, praktyki kulturowe, oferta kulturalna, instytucje kultury

dr Tomasz Adamski – tutor jest kulturoznawcą, zajmujący się filmem od strony teorii i praktyki.

  • Temat: Historia kina na Podlasiu.

Słowa kluczowe: kino, film, Podlasie, historia


dr Karolina Wierel – tutorka jest adiunktką w Zakładzie Studiów nad Kulturą i Mediami Uniwersytetu w Białymstoku, kulturoznawczyni, filolożka. Interesuje się twórczością katastroficzną i postapokaliptyczną, motywem Księgi w kulturze, relacją kultura-literatura-film, historią oralności i piśmienności oraz współczesnymi prądami myślowymi w filozofii kultury, a szczególnie nową humanistyką, humanistyką ekologiczną, postsekularyzmem i tożsamościami kulturowymi, humanistyką indygeniczną.

  • Temat: Cyberdusza jako nowy mit: o duchowości cyfrowego świata.

Słowa kluczowe: analiza współczesnych mitów technologicznych (np. singularity, cyfrowa nieśmiertelność, „dusza w chmurze”, transumanizm, posthumanizm, postsekularyzm.

©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.