Regulamin programu tutorskiego dla uczniów szkół ponadpodstawowych
„Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”
§ 1
Cele i założenia Programu
1. Program tutorski „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca” (dalej: Program) jest kontynuacją działań podjętych przez Uniwersytet w Białymstoku (UwB) w zakresie wzmacniania współpracy uczelni ze szkołami ponadpodstawowymi, uczniami posiadającymi sprecyzowane pasje, zainteresowania i uzdolnienia naukowe poprzez umożliwienie im prowadzenia badań naukowych pod opieką tutora -pracownika badawczo-dydaktycznego UwB.
2. Podstawą realizacji Programu są spotkania tutorskie (tutoriale) w formie online lub stacjonarnie nauczyciela akademickiego (tutora) z uczniem/uczennicą (tutee), podczas których tutor wspiera i motywuje ucznia/uczennicę, wyznaczając mu/jej indywidualną ścieżkę rozwoju naukowego lub badawczego.
3. W ramach Programu UwB oferuje:
1) opiekę tutorską pracownika badawczo-dydaktycznego zatrudnionego w UwB, którego problematyka badań jest zbieżna z zainteresowaniami ucznia/uczennicy,
2) realizację przez ucznia/uczennicę własnego projektu naukowego lub badawczego pod opieką tutora,
3) udział w tutorialach, podczas których uczeń/uczennica będzie wspólnie z tutorem formułować, dyskutować, rozwiązywać problemy badawcze, prezentować postępy w dotychczasowej pracy, formułować nowe problemy i wyznaczać kolejne cele badawczo-rozwojowe,
4) możliwość udziału w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora na zasadach określonych w przepisach obowiązujących na wydziałach,
5) bezpłatny dostęp do infrastruktury danego wydziału (np. pomieszczeń, laboratorium, sprzętu na zasadach obowiązujących na wydziale) pod opieką tutora oraz zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia, niezbędnych dla realizacji projektu badawczego ucznia/uczennicy,
6) wsparcie w upowszechnianiu i popularyzacji wyników pracy badawczej ucznia/uczennicy na łamach czasopism, seminariów, konferencji, wystaw, które są wydawane/organizowane przez UwB,
7) wsparcie w zaplanowaniu indywidualnej ścieżki rozwoju naukowego.
§ 2
Warunki uczestnictwa
1. Rektor Uniwersytetu w Białymstoku corocznie ogłasza kolejną edycję Programu tutorskiego na wniosek prorektora właściwego do spraw kształcenia. Prorektor właściwy do spraw kształcenia odpowiada za realizację Programu.
2. W danym roku akademickim ogłaszana jest tylko jedna edycja Programu.
3. Jedna edycja Programu trwa maksymalnie 8 miesięcy.
4. Udział w Programie jest bezpłatny.
5. Uczestnikami Programu są uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowych, posiadający/e sprecyzowane pasje/zainteresowania/uzdolnienia naukowo-badawcze z różnych dyscyplin naukowych, którzy przejdą pomyślnie proces rekrutacji, opisany w § 3.
6. Udział w Programie uczniów/uczennic niepełnoletnich wymaga zgody rodzica lub opiekuna prawnego. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
7. Uczeń/uczennica zakwalifikowany/a do Programu musi posiadać aktualne ubezpieczenie NNW.
8. Proponowane tematy badawcze wraz z listą tutorów są przygotowywane odrębnie dla każdej edycji Programu przez koordynatora programu z danego wydziału i zamieszczane na stronie internetowej https://tutoring.uwb.edu.pl.
9. W wyjątkowych przypadkach, za porozumieniem stron, możliwa jest realizacja innych tematów, nieuwzględnionych w ofercie na dany rok akademicki, pod warunkiem pozyskania przez wydział tutora do jego realizacji.
§ 3
Zasady i warunki rekrutacji
1. Terminy rekrutacji do Programu podaje do publicznej wiadomości prorektor właściwy do spraw kształcenia Uniwersytetu w Białymstoku.
2. Rekrutacja do Programu przeprowadzana jest odrębnie dla każdej edycji programu.
3. Uczeń/uczennica jest zgłaszany/a do Programu przez dyrektora szkoły drogą elektroniczną za pomocą formularza zgłoszeniowego, do którego należy dołączyć list motywacyjny (maksymalnie 3000 znaków), w którym uczeń/uczennica opisuje swoje zainteresowania naukowe oraz powody, dla których chce uczestniczyć w Programie. Wzór formularza zgłoszeniowego stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu. Formularz zgłoszeniowy można pobrać ze strony internetowej https://tutoring.uwb.edu.pl
4. Formularz zgłoszeniowy wraz z listem motywacyjnym dyrektor szkoły przesyła na adres email tutoring@uwb.edu.pl, z zachowaniem terminów określonych dla danej edycji Programu.
5. Ocena zgłoszeń będzie dokonywana przez koordynatora ds. tutoringu z danego wydziału, powołanego przez dziekana, i wybranego przez ucznia tutora na podstawie łącznej punktacji uzyskanej za:
1) list motywacyjny - ocena w skali od 1 do 10 pkt.,
2) rozmowę ucznia/uczennicy z koordynatorem Programu z danego wydziału i wybranym przez ucznia/uczennicę tutorem - ocena w skali od 1 do 10 pkt.
5. Ocena końcowa jest średnią ocen koordynatora i tutora. Warunkiem przyjęcia ucznia/uczennicy do Programu jest uzyskanie minimum 17 pkt oraz miejsce na liście rankingowej, w przypadku równej liczby punktów uzyskanych przez ucznia/uczennicę o przyjęciu decyduje tutor z uwzględnieniem zasady, że tutor może mieć pod opieką nie więcej niż dwóch uczniów/uczennice.
6. Od uzyskanej oceny punktowej uczniowi/uczennicy oraz od decyzji o nieprzyjęciu nie przysługuje odwołanie.
7. O wynikach rekrutacji koordynator Programu z danego wydziału informuje drogą elektroniczną dyrektora szkoły i uczelniany zespół ds. tutoringu, powołany przez rektora, w terminie do 7 dni od daty jej przeprowadzenia.
8. Lista osób zakwalifikowanych do udziału w Programie zostanie opublikowana na stronie internetowej https://tutoring.uwb.edu.pl.
9. Warunkiem rozpoczęcia uczestnictwa w Programie jest dostarczenie na wydział, w którym będą realizowane tutoriale, wydrukowanego i podpisanego przez dyrektora szkoły formularza zgłoszeniowego a w przypadku uczniów/uczennic niepełnoletnich wydrukowanej i podpisanej przez rodzica/opiekuna prawnego
zgody na uczestnictwo ucznia/uczennicy w Programie w terminie do 7 dni od otrzymania zawiadomienia o przyjęciu ucznia/uczennicy do udziału w Programie. W przypadku braku dostarczenia dokumentów w wyznaczonym terminie uczeń/uczennica zostaje skreślony/a z listy.
§ 4
Relacja tutor-tutee
1. Uczniowie/uczennice zakwalifikowani do Programu mają prawo do:
1) opieki tutorskiej wybranego pracownika badawczo-dydaktycznego, którego tematyka badawcza jest zbieżna z ich zainteresowaniami i zdolnościami naukowymi,
2) realizacji własnego projektu naukowego lub badawczego pod opieką tutora,
3) udziału w tutorialach, podczas których będą wspólnie z pracownikiem naukowo-dydaktycznym dyskutować/rozwiązywać problemy badawcze, prezentować postępy w dotychczasowej pracy badawczej, wyznaczać kolejne cele badawczo-rozwojowe,
4) udziału w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora,
5) korzystania z infrastruktury danego wydziału (np. pomieszczeń, laboratorium, sprzętu) pod opieką tutora oraz zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia, niezbędnych dla realizacji projektu badawczego ucznia/uczennicy,
6) prezentacji wyników swojej pracy projektowej/badawczej w formie artykułu/referatu/posteru naukowego/prezentacji.
2. Do obowiązków tutora należy:
1) wspieranie rozwoju wiedzy, umiejętności, indywidualnych zainteresowań ucznia/uczennicy,
2) wyznaczenie wspólnie z uczniem celów, zgodnych z zainteresowaniami i predyspozycjami ucznia/uczennicy,
3) ustalenie indywidualnego programu badawczego oraz harmonogramu spotkań spotkań tutorskich z uczniem/uczennicą,
4) wspieranie ucznia/uczennicy przy planowaniu i realizacji jego pomysłów i projektów naukowych lub badawczych,
5) monitorowanie prac i postępów ucznia/uczennicy,
6) umożliwienie uczniowi/uczennicy uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych z prowadzonego przez tutora przedmiotu, na zasadach określonych w przepisach obowiązujących na wydziale,
7) angażowanie ucznia/uczennicy w wydarzenia akademickie, stosownie do jego potrzeb, możliwości i zainteresowań,
8) pomoc w przygotowaniu artykułu/wystąpienia/posteru naukowego/prezentacji zawierającej wyniki pracy ucznia/uczennicy.
3. Tutor może mieć pod opieką nie więcej niż 2 uczniów/uczennice w danej edycji Programu.
4. Tutor może skorzystać w każdej edycji Programu ze wsparcia w postaci superwizji, prowadzonej przez doświadczonego tutora, także spoza UwB.
5. W uzasadnionych przypadkach uczeń/uczennica może zmienić tutora na innego. Chęć zmiany tutora uczeń/uczennica zgłasza do koordynatora Programu z danego wydziału, informując jednocześnie o tym dyrektora szkoły i tutora. 6. Uczeń/uczennica może zostać skreślony/a z udziału w Programie w szczególności w przypadku:
1) nieprzestrzegania przepisów bhp obowiązujących na danym wydziale,
2) nieprzestrzegania zasad określonych w kontrakcie z tutorem. Decyzję o skreśleniu podejmuje koordynator Programu z danego wydziału na wniosek tutora, powiadamiając o tym rodzica/opiekuna prawnego ucznia/uczennicy oraz dyrektora szkoły.
7. Uczestnik Programu może zrezygnować z uczestnictwa w Programie w dowolnej chwili. W takiej sytuacji dyrektor szkoły przesyła drogą emailową informację do koordynatora Programu z danego wydziału i rodziców/opiekunów prawnych ucznia..
8. Koordynator Programu z danego wydziału drogą mailową niezwłocznie zawiadamia o rezygnacji/skreśleniu ucznia/uczennicy z udziału w Programie uczelnianego koordynatora Programu.
9. Absolwenci/absolwentki Programu, podejmujący/e studia na Uniwersytecie w Białymstoku, mają prawo do:
1) kontynuowania swoich badań już od I roku studiów pod opieką tutora,
2) realizowania projektów naukowych i/lub badawczych z naukowcami danego wydziału (od I roku studiów),
3) ubiegania się o indywidualny program studiów na zasadach określonych w Regulaminie studiów UwB.
§ 5
Przebieg tutoriali
1. Realizacja Programu rozpoczyna się w terminie wskazanym przez prorektora właściwego do spraw kształcenia.
2. Przed ropzoczęciem tutoriali tutor i tutee podpisują kontrakt tutorski, obejmujący m.in. indywidualny program badawczy oraz harmonogram, zakładane cele, zasady i formy współpracy. W kontrakcie można też wskazać dodatkowy przedmiot, na który uczeń/uczennica będzie uczęszczał/a w trakcie trwania Programu. Wzór kontraktu tutorskiego stanowi Załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
3. Kopię kontraktu tutor przekazuje do wiadomości koordynatora Programu z danego wydziału.
4. Spotkania tutorskie są realizowane w siedzibie wydziału, w którym jest zatrudniony tutor lub w formie online. Spotkania tutorskie, w uzasadnionych przypadkach i okolicznościach, mogą odbywać się poza siedzinbą uczelni, za pisemną zgodą w przypadku osoby niepełnoletniej, rodziców/opiekuna prawnego.
5. Jedno spotkanie tutorskie trwa 2 godziny dydaktyczne (2 x 45 min) i odbywa się co najmniej raz w miesiącu w terminach uzgodnionych z uczniem/uczennicą.
6. Uczeń/uczennica podczas tutorialu prezentuje i omawia cząstkowe postępy swojej pracy nad wybranym tematem.
7. Przebieg tutorialu jest dokumentowany przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Wzór karty spotkań tutorskich stanowi Załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu.
8. Uniwersytet zapewnia opiekę uczniowi/uczennicy w czasie zajęć. UwB nie ponosi odpowiedzialności za ucznia/uczennicy przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć.
9. Po zakończeniu programu w danej edycji uczniowie/uczennice przedstawiają wyniki swoich projektów badawczych/prac projektowych w formie artykułu naukowego/posteru/prezentacji na uczelnianym Forum Tutoringu.
10. Prawo do dysponowania i publikowania wyników pracy powstałej w wyniku udziału ucznia/uczennicy w Programie przysługuje uczniowi/uczennicy, pod warunkiem, że jest ich wyłacznym autorem.
11. Po ukończenia Programu każdy uczeń/uczennica otrzymuje certyfikat. Wzór certyfikatu stanowi Załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu.
§ 6
Ochrona danych osobowych
1. Administratorem danych osobowych osób biorących udział w Programie jest Uniwersytet w Białymstoku, ul. Świerkowa 20 B, 15-328 Białystok. 2. Administrator danych osobowych powołał Inspektora Ochrony Danych, odpowiadającego za prawidłowość przetwarzania danych osobowych, z którym można skontaktować się za pośrednictwem adresu e-mail: iod@uwb.edu.pl. 3. Dane osobowe osób biorących udział w Programie przetwarzane będą w celu realizacji Programu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), tj. – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy.
4. Dane osobowe uczniów w zakresie imienia i nazwiska, kłasy i nazwy szkoły biorących udział w Programie oraz ich rodziców i opiekunów prawnych w zakresie imienia i nazwiska nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą poddawane profilowaniu oraz nie będą przekazywane do państwa trzeciego, ani udostępniane podmiotom zewnętrznym.
5. Dane osobowe osób biorących udział w Programie oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych przechowywane będą przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania, a także przez okres wymagany przez przepisy prawa.
6. Podanie wskazanych powyżej danych jest dobrowolne, jednak niezbędne do uczestnictwa w Programie.
7. Osoba biorąca udział w Programie ma prawo do uzyskania dostępu do swoich danych, żądania sprostowania lub usunięcia danych albo ograniczenia ich przetwarzania, przenoszenia danych do innego administratora, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.