21 uczniów, 14 tutorów i 15 tematów – taka jest trzecia edycja Programu Tutorskiego Uniwersytetu w Białymstoku „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”, która dziś, 13 grudnia, oficjalnie się rozpoczęła. Z tej okazji na Wydziale Nauk o Edukacji odbył się Dzień Tutoringu, w którym wzięli udział młodzi pasjonaci nauki – tutees, wykładowcy – tutorzy, ale także nauczyciele i najbliżsi uczniów.
Tutoring to przede wszystkim metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Program służyć ma rozwijaniu pasji naukowo-badawczych uczniów, ale także wspieraniu takich umiejętności, jak argumentacja, obrona własnych poglądów, sztuka wystąpień publicznych, pisanie prac pisemnych. Program ma też pokazywać specyfikę studiowania i pracy naukowej na uniwersytecie.
Z tej możliwości rozwoju postanowił skorzystać m.in. Michał Zajkowski, uczeń II LO im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku. Wspólnie z dr. Marcinem Kolembą z Wydziału Nauk o Edukacji zajmie się tematem pt. „Uwarunkowania determinacji szkolnej (academic grit). Uwarunkowania efektywnego funkcjonowanie w środowisku szkolnym”.
- Wyborem tego tematu zaskoczyłem również samego siebie, natomiast jestem osobą, która lubi podejmować wyzwania, stawiać siebie w nowych sytuacjach, a warunki uniwersyteckie i współpraca z panem doktorem jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem. Myślę, że dzięki mojemu tutorowi otworzę się na zupełnie nowe możliwości. Odbywszy już rozmowę z panem doktorem wiem, że nasza współpraca będzie opierała się na materiałach w języku angielskim, co również łączy się z jedną z moich głównych pasji – mówi Michał Zajkowski.
W III edycji programu tutorskiego na UwB weźmie udział w sumie 21 uczniów, którzy z powodzeniem przeszli rekrutację (do udziału w projekcje zgłosiło się w tym roku 30 chętnych). To młodzież ze szkół ponadpodstawowych z Białegostoku (I LO, II LO, IV LO, VII LO, XI LO, XIII LO, I SLO, Zespół Szkół Technicznych, Technikum Handlowo-Ekonomiczne), Łomży (I LO) oraz Dąbrowy Białostockiej (Zespół Szkół). Swoje naukowe pasje będą rozwijać pod czujnym okiem 14 naukowców z 8 Wydziałów UwB: Biologii, Chemii, Ekonomii i Finansów, Filologicznego, Fizyki, Nauk o Edukacji, Prawa, Stosunków Międzynarodowych.
- Po raz pierwszy biorę udział w tym projekcie. Zaproponowałam temat, który zwraca uwagę na potrzebę pamięci historycznej. Z radością dowiedziałam się, że otrzymałam dwa zgłoszenia i z ogromnym wzruszeniem przyjęłam pod swoje skrzydła dwie uczennice. Mam nadzieję, że nasza współpraca będzie owocna – podkreśla dr Agnieszka Suplicka z Wydziału Nauk o Edukacji, pod opieką której będzie realizowany projekt pt. „Zapomniane historie – losy lokalnych bohaterów i ich wpływ na historię regionu”
Ze tutees spotkała się w piątek na swoim wydziale, gdzie został zorganizowany Dzień Tutoringu, połączony z inauguracją III edycji programu tutorskiego.
- Dzisiejsza data – piątek, 13 – to chyba najlepsza data na start tego programu. W końcu w badaniach naukowych, trzeba się mierzyć z pewną niepewnością, niespodziankami, a nawet czasami trzeba podjąć odrobinę ryzyka, żeby uzyskać ciekawe rezultaty. Inaugurujemy ten wyjątkowy projekt, który pozwoli Wam realizować swoje naukowe marzenia pod okiem naszych wspaniałych tutorów – mówiła podczas wydarzenia dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak, prof. UwB, prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji UwB.
- Rozpoczynamy trzecia edycję projektu, który jest jednym z najważniejszych projektów naukowych dla pracowników badawczo-dydaktycznych na naszej uczelni, bo nauka nie rozpoczyna się przy biurku ani w bibliotece, ale jest wynikiem spotkania z drugim człowiekiem. Bez spotkania z człowiekiem, który stawia pytania, który jest dla nas wyzwaniem nie ma nauki. I my to wiemy, zapraszając Was do tego spotkania. Oczekujemy Waszych pytań, propozycji, jesteśmy gotowi, by zmierzyć się z Waszymi pomysłami badawczymi – podkreślał, zwracając się do uczniów, prorektor ds. kształcenia dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB. To inicjator programu tutorskiego, który w tej edycji wystąpi też w roli tutora. Pod jego naukową opieką dwoje uczniów Anna i Jerzy będą realizować temat pt.: "Romantyzm – mit – przemiany bohatera literackiego".
Uczestnicy Dnia Tutoringu mieli też możliwość wysłuchania wykładu inauguracyjnego pt. "Pasja a jakość życia człowieka", który wygłosiła dr Beata Kunat z Wydziału Nauk o Edukacji UwB.
Tegoroczna edycja programu tutorskiego zakończy się w czerwcu 2025 roku prezentacją efektów pracy badawczej.
Osoby przyjęte do III edycji Programu Tutorskiego UwB:
WYDZIAŁ BIOLOGII
tutor: dr hab. Ewa Oleńska, temat: Mikrobiom roślin.
tutor: dr Sebastian Maciak, temat: Zróżnicowanie wielkości komórek, nowotwory i paradoks Peto.
WYDZIAŁ CHEMII
tutor: dr Paweł Misiak, temat: Glukoza jako rdzeń polimeru gwieździstego.
WYDZIAŁ EKONOMII I FINANSÓW
tutor: dr Jacek Marcinkiewicz, temat: Pieniądz – towar czy symbol wartości.
tutor: dr Tomasz Poskrobko, temat: Heurystyki i błędy poznawcze konsumentów – kiedy ludzie na zakupach zachowują się nieracjonalnie?
WYDZIAŁ FILOLOGICZNY
tutor: dr hab. Krzysztof Korotkich, prof UwB, temat: Romantyzm – mit – przemiany bohatera literackiego.
WYDZIAŁ FIZYKI
tutor: prof. dr hab. Edward W. Piotrowski, temat: Symulacja korygująca złudzenia statystyczne — metody Monte Carlo, język Maxima.
WYDZIAŁ NAUK O EDUKACJI
tutor: dr Joanna Borowik, temat: Szkoła jutra – jaka być może, powinna, musi?
tutor: dr Marcin Kolemba, temat: Uwarunkowania determinacji szkolnej (academic grit). Uwarunkowania efektywnego funkcjonowanie w środowisku szkolnym.
tutor: dr Agnieszka Suplicka, temat: Zapomniane historie – losy lokalnych bohaterów i ich wpływ na historię regionu.
tutor: dr Monika Zińczuk, temat: Sztuka efektywnego uczenia (się) jako (nie) doceniony obszar edukacji.
WYDZIAŁ PRAWA
tutor: dr Emilia Jurgielewicz-Delegacz, temat: Postrzeganie przestępczości i poczucia bezpieczeństwa wśród młodzieży zamieszkującej obszary wiejskie.
tutor: dr Radosław Piotr Puchta, temat: Prawa człowieka w Internecie.
WYDZIAŁ STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
tutor: dr hab. Oksana Voytyuk, prof. UwB, temat: Minerały krytyczne a transformacja energetyczna w UE.
tutor: dr hab. Oksana Voytyuk, prof. UwB, temat: Dyplomacja energetyczna państw UE.
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.